Als gevolg van een zware blessure op zijn 19de zette Sven Smet noodgedwongen zijn voetballoopbaan (te) snel stop. Hij werd jeugdtrainer op zijn 20ste, coachte alle leeftijdsgroepen (van U7 t/m U21) op Elite niveau, werd voetbaltrainer aan de Topsportschool Wilrijk en Uefa A + Talentscout – docent aan de Vlaamse Trainersschool. Steven werd Hoofd Opleidingen bij Beerschot in 2011, Sportief Coördinator bij Club Brugge in 2013 en Academy Director bij Royal Antwerp Football Club in 2016 tot op heden (7de seizoen). Ook ondersteunde hij de Chinese voetbalfederatie bij de ontwikkeling van een strategisch voetbalbeleidsplan onder leiding van TD Chris Van Puyvelde van 2018 tot 2022. Zijn ‘core’ talent ligt in het ontwikkelen van een strategisch voetbalbeleidsplan (missie, visie, transitie) steunend op 2 essentiële eigenschappen, kwaliteit én duurzaamheid.
Steven Smet, een ervaren professional van 52 jaar en momenteel vervult hij de functie van Academy Director bij Royal Antwerp Football Club. Met een indrukwekkende carrière van 30 jaar als jeugdtrainer heeft Steven alle categorieën doorlopen, variërend van U7 tot en met U21.
Steven hecht veel waarde aan het begrijpen van de specifieke leeftijds- en ontwikkelingskenmerken binnen de sport van atleten en voetballers. Hij gelooft sterk dat dit essentieel is voor het creëren van een diepgaande impact op atleten en voetballers. Zijn professionele evolutie bracht hem van het veld als jeugdtrainer naar een rol als sportief coördinator, waar hij een organisatorische functie vervulde, en uiteindelijk naar de positie van Hoofd Opleidingen. In deze laatste functie draagt hij de volledige verantwoordelijkheid voor de Academie, inclusief het U23 elftal en de overgang naar het eerste elftal.
Met een indrukwekkende loopbaan als jeugdtrainer en diverse leidinggevende functies in de voetbalwereld heeft Steven een schat aan ervaring en kennis opgebouwd. Zijn inzichten en ervaringen zijn waardevol voor zowel beginnende als ervaren sportbeoefenaars en coaches. Steven benadrukt het belang van begrip voor de ontwikkelingsfasen van atleten. Dit aspect van zijn benadering kan sportprofessionals helpen om beter inzicht te krijgen in hoe ze atleten kunnen begeleiden en ontwikkelen op basis van hun individuele behoeften en leeftijden.